Kuvassa: Lauri Danska, Kaija Ward ja Daniel Ward.
”Jos Applella oli Steve Jobs, niin Eurokankaalla oli Kaija Ward – ja nyt hänen poikansa Daniel”, lataa Lauri Danska, kertoessaan Eurokankaalle ohjaamastaan 75-vuotisjuhladokumentista
Eurokangas viettää 75-vuotisjuhlavuottaan. Sen kunniaksi Lauri Danska tiimeineen kuvasi lahtelaisen perheyrityksen historiasta dokumenttielokuvan. Kasvu pienestä torin laidan kangaskaupasta maan johtavaksi kankaiden asiantuntijaksi ja avaimet käteen –palveluyritykseksi on ollut vaiherikas. Dokumentissa omistajaperhe ja työntekijät paljastavat, miten yritys luovi läpi sotien jälkeisen pula-ajan, 90-luvun laman ja nyt koronan ja kuinka tämä onnistui kovan työn, ammattitaidon ja yhteen hiileen puhaltamisen kautta. Kuluttajien tarpeet ja yrittäjyyden ehdot ovat muuttuneet koko yrityksen olemassaolon ajan. Eurokangas on kuitenkin selättänyt haasteen toisensa jälkeen ja matkannut sulavasti muutoksen aallonharjalla. Koronaepidemian keskellä tämä valaa henkilöstöön vahvaa uskoa siitä, että tästäkin selvitään.
Idea dokumentista sai alkunsa, kun ohjaaja Lauri Danska ja Eurokankaan kehitysjohtaja Päivi Grönqvist tutustuivat. Päivin reaktio, hänen kuullessaan Laurin tekevän dokumenttielokuvia oli: ”Ei voi olla totta?! Me ollaan jo pitkään puhuttu, että Eurokankaan historiasta pitäisi tehdä dokumentti, kun firman takana on niin mielettömät persoonat. Ja nimenomaan dokumentti, eikä mitään tylsää yritysvideota”. Ja siitä se kaikki lähti, Lauri Danska kertaa.
Haastatteluissa ei Laurin mukaan ollut tietoakaan ’patsastelusta’ tai ’egoilusta’. Haastateltavat puhuivat avoimesti niin voitoista kuin vastoinkäymisistäkin, kuten dokumenttia tehdessä pitääkin. Eurokankaan taholta ei tullut minkäänlaista sensuuria. Calle ja Kaija Ward kertovat dokumentissa avoimesti siitä, miten yrityksellä oli maksuvaikeuksia ja miten rankkaa oli, kun kumpikin heistä sairastuivat syöpään ja suunnitelmat laajentua ulkomaille piti pistää jäihin. ”Tunnelma oli aito, minkä takia tätä projektia olikin niin motivoivaa tehdä”, Lauri kertoo tyytyväisenä.
Kaikista haastattelemistaan henkilöistä Kaija oli se, joka jätti Lauriin lähtemättömän vaikutuksen. Hän oli niin energinen ja inspiroiva. Sellainen henkilö, joka on hyvällä tavalla vaativa ja maalaa selkeän kuvan yrityksen tulevaisuudesta, minkä eteen sitten tehdään yhdessä töitä. ”Ihmiset kaipaavat Kaijan kaltaista karismaattista henkilöä, joka liidaa firmaa. En yhtään ihmettele, miksi työntekijät ovat halunneet antaa niin paljon itsestään Kaijalle ja firmalle”, Lauri puuskahtaa.
Nyt Danielin kautta Eurokankaan organisaatiota on kehitetty niin, ettei se enää lepää vain muutaman ihmisen hartioilla. ”Danielin haastattelusta minulle on jäänyt elävästi mieleen se, kun hän sanoi, että ’Mä oon jopa ehkä kärjistäen kieltänyt meiltä strategiat, koska maailma on mennyt niin nopeasti muuttuvaksi’. Lausahdus ei olisi voinut olla enää ajankohtaisempi. Koronapandemiahan alkoi levitä Suomessa pian haastattelujen nauhoittamisen jälkeen”, Lauri toteaa.
Yrityksen tarinaa nauhoittaessa Laurille tuli sellainen tunne, että joka ajanjaksossa on ollut jokin asia, joka on muuttunut ja joka olisi voinut viedä pohjan pois Eurokankaan liiketoiminnalta. Mutta sitten he ovat joko tiedon, taidon tai onnen tai niiden yhdistelmän kautta onnistuneet tekemään ratkaisuita, joiden avulla tulevaisuus on turvattu. Se on taito, minkä jokainen yrittäjä haluaisi oppia. Monet isotkin firmat ovat lähteneet yhden ihmisen kautta liikkeelle. ”Jos Applella oli Steve Jobs niin Eurokankaalla oli Kaija Ward. Ja nyt hänen poikansa Daniel”, ohjaaja Lauri Danska lataa hymyillen, ja muistuttaa dokumentin olevan nyt katsottavissa Youtubessa.
Lisätietoja:
Heidi Keskikylä, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, +358 44 759 2929, heidi.keskikyla@eurokangas.fi
Daniel Ward, toimitusjohtaja, +358 40 547 2744, daniel.ward@eurokangas.fi
Kuvapankki median käyttöön
Eurokangas on Suomen johtava kankaiden maahantuontiin ja vähittäismyyntiin erikoistunut 75-vuotisjuhlavuottaan viettävä perheyritys, jolla on Suomessa 31 myymälää, verkkokauppa sekä valtakunnallinen yritysmyynti. Eurokangas panostaa liiketoiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja tähtää verkkokaupalla myös kansainvälisille markkinoille. Eurokankaassa työskentelee noin 400 henkilöä ja yrityksen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa vuodessa.