Voititko Eurokankaan arvonnassa tai oletko havainnut Eurokankaan nimissä toimivilta sometileiltä muuta epäilyttävää toimintaa?
Eurokankaan nimissä on perustettu Instagramiin huijaustilejä, jotka yrittävät houkutella käyttäjiä arvonnoilla klikkaamaan nettilinkkiä sivustolle, jolla kalastellaan käyttäjän tunnuksia, henkilökohtaisia tietoja tai yritetään ladata haittaohjelmia. Huijaustilit voivat alkaa seuraamaan Eurokankaan aidon tilin seuraajia ja postauksiin reagoineita saadakseen itselleen seuraajia. Huijaustilit tunnistaa usein kirjoitusvirheistä, oudoista verkkosivustolinkeistä, huolimattomasti tuotetusta sisällöstä sekä vähäisestä seuraajamäärästä.
Eurokangas ei koskaan pyydä asiakkailta tietoja oudonnäköisten verkkosivustolinkkien kautta. Arvonnan voitoista iloittamme voittajalle aina henkilökohtaisesti ja pyydämme toimittamaan yhteystiedot (nimi ja postiosoite tai lähin myymälä) sähköpostilla, jotta voimme toimittaa palkinnon. Emme koskaan kysele tunnuksia, pankkitietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Mikäli olet epävarma, voit aina olla yhteydessä Eurokankaan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@eurokangas.fi varmistaaksesi viestin aitouden.
Eurokangas tekee kaikista huijaustileistä ilmiannon Instagramille. Toivomme, että myös käyttäjät toimivat samoin, jotta häiriköt saataisiin pois. Facebookin ohjesivustolta löytyy ohjeet ja lisätietoja: https://fi-fi.facebook.com/help/instagram/514187739359208
Miten toimia, jos olet joutunut nettihuijauksen kohteeksi? Kyberturvallisuuskeskuksen sivuille on koottu kattava tietopaketti siitä, miten nettihuijauksilta voi suojautua ja miten toimia, jos on joutunut huijauksen kohteeksi: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/ohjeet-ja-oppaat/nain-suojaudut-nettihuijaukselta. Kannattaa tutustua myös Kuluttajaliiton Huijarit Kuriin -hankkeeseen: https://www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/huijarit-kuriin/
Esimerkki Eurokankaan nimissä lähetetystä huijausviestistä ja huijaustilin profiilista: